Algemene voorwaarden

Laatst aangepast op 03/07/2019.
 

Artikel 1. Toepassing algemene voorwaarden

1.1. Deze algemene voorwaarden gelden op alle aanbiedingen van en op alle overeenkomsten met Jatari, ook al staan er strijdige bepalingen vermeld op documenten van de klant. Door het plaatsen van een bestelling of het akkoord op een offerte of dienst aanvaardt de klant de algemene voorwaarden van Jatari.

Artikel 2. De offerte en orderbevestiging

2.1 Wanneer wij een vrijblijvende offerte opstellen, is deze offerte 30 dagen geldig, vanaf datum van uitgave. Indien u binnen de vooropgestelde tijd akkoord gaat met de offerte en deze ondertekent, zijn beide partijen gebonden aan de voorwaarden die in de offerte zijn opgenomen.
2.2 Wanneer wij de ondertekende offerte hebben ontvangen, vragen wij om een voorschot. Dit dient binnen 14 dagen na ondertekening van de offerte te worden betaald, zoniet kan de offerte nietig worden verklaard. 
2.3 Nadat we het voorschot hebben ontvangen, krijgt u een bevestiging en gaan we meteen aan de slag. 
2.4 Op de offerte wordt ook een uurtarief vermeld. Dit uurtarief geldt voor bijkomende aanpassingen die u wenst en die niet zijn opgenomen in de offerte. Deze uren worden op de factuur vermeld.

Artikel 3. Annulatie

3.1 Na ondertekening van de offerte kan het order enkel nog geannuleerd worden zolang het project niet is opgestart en er nog geen onkosten zijn gemaakt. Het voorschot dient u ten allen tijde te betalen en krijgt u niet terug bij annulatie.
3.2 Afspraken dienen 24 uur op voorhand te worden geannuleerd indien deze niet kunnen doorgaan. Indien de klant niet komt opdagen of niet tijdig aanwezig is (met een speling van 30 minuten), kan een administratieve kost van 25 euro worden aangerekend en een vergoeding van 1 euro (één) per kilometer van verplaatsing.

Artikel 4. Uitvoering

4.1 Van zodra het voorschot is ontvangen, gaan wij meteen aan de slag om uw website binnen de vooropgestelde termijn af te werken. De datum van levering wordt slechts als aanwijzing opgegeven en is niet bindend. Vertraging in de levering geeft de klant geen recht op schadevergoeding of prijsvermindering, noch op ontbinding van de overeenkomst.
4.2 De klant heeft zelf ook de verantwoordelijkheid om vragen van Jatari steeds spoedig en zorgvuldig te beantwoorden. Zoniet kan dit tot vertraging van het project leiden. Als u herhaaldelijk geen medewerking verleent, stelselmatig voor vertragingen zorgt, of in gebreke blijft om uw verplichtingen na te komen, hebben wij het recht om onze overeenkomst eenzijdig te verbreken of om de werkzaamheden stop te zetten zonder enige verdere verplichting. Een voorschot wordt niet terugbetaald.
4.3 Wij kunnen onze overeenkomst met onmiddellijke ingang stopzetten indien u zich in staat van faillissement bevindt, uitstel van betaling heeft aangevraagd, of het vrije beheer van uw vermogen heeft verloren.
4.4 Indien de contactinformatie verandert, dient u dit zo snel mogelijk te laten weten zodat we geen communicatie verliezen. Wij zijn dus ook niet verantwoordelijk voor eventuele schade indien u ons niet de juiste informatie doorspeelt.
4.5 Wij zorgen ervoor dat uw website correct wordt weergegeven in de recentste en stabielste versie van de op dat ogenblik meest gebruikte webbrowsers, gedurende een termijn van 3 maanden na definitieve oplevering van het project.

Artikel 5. Facturatie

5.1 Facturen dienen steeds binnen 14 dagen na ontvangst betaald te worden. Indien u niet akkoord gaat met een factuur, kan u deze betwisten binnen 7 dagen na ontvangst. 
5.2 Indien een factuur te laat wordt betaald, zullen er volgens de wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand in handelstransacties extra kosten worden aangerekend. Daarnaast wordt er voor de laattijdigheid een forfaitaire administratieve vergoeding in rekening gebracht van 10% van het openstaande bedrag. Bij gebreke aan tijdige betaling hebben wij het recht om nog lopende werkzaamheden of diensten op te schorten totdat de openstaande bedragen betaald zijn. Als onze factuur (vermeerderd met eventuele interesten en nalatigheidskosten) één week na de verzending van een ingebrekestelling nog niet betaald is, hebben wij het recht om de door ons aangeboden producten (waaronder maar niet beperkt tot de website, domeinnaam, en e-mail server) te deactiveren tot aan de betaling van het nog verschuldigde bedrag.
5.3 Diensten waar het uurtarief van toepassing is, worden met een minimum van 1 (één) uur aangerekend. Daarna wordt per startend half uur gefactureerd.

Artikel 6. Aansprakelijkheid

6.1 Jatari is niet aansprakelijk voor fouten in de uitvoering te wijten aan onvoldoende of verkeerde input door de klant. We voorzien een garantieperiode van 3 maanden na oplevering voor het verwerken van technische bugs. Informatie met betrekking tot het zelfstandig bijwerken van content op de website wordt steeds geleverd mits u een onderhoudscontract hebt afgesloten. Het normale uurtarief geldt voor alle andere aanpassingen die niet gedekt worden door het onderhoudscontract.
6.2 Jatari is niet verantwoordelijk voor geleden schade omwille van een bug, fout, verkeerde input of technische storing. We zullen steeds de oorzaak onderzoeken zodat dit in de toekomst niet meer gebeurt. 
6.3 Jatari kan niet aansprakelijk gehouden worden voor het gebruik van foto's, teksten of lettertypes geleverd en/of goedgekeurd door de klant.
6.4 De feilloze werking van een computerconfiguratie (hardware en software) kan nooit volledig worden gegarandeerd, dit door externe factoren (stroomuitval of –storing, blikseminslag,…) evenals door factoren te wijten aan de computerconfiguratie (defecten, netwerkstoringen, fouten in systeem- en toepassingssoftware,…), zodat onverwacht verlies van (zelfs alle) programma’s en/of gegevens kan optreden. De klant verbindt zich ertoe aangepaste mechanismen voor de beveiliging, de bewaring en de herstelling van gegevens te installeren.

Artikel 7. Hosting en domeinnaam

7.1 De hosting wordt gedaan bij een gespecialiseerd hostingbedrijf. De hosting wordt bij ons altijd afgenomen met een jaarcontract tenzij anders overeengekomen. Deze overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van één jaar, tenzij de overeenkomst minstens één maand voor de vervaldag wordt opgezegd.
7.2 Ook de domeinnaam wordt gehost bij deze partner. Domeinnamen worden altijd afgenomen met een jaarcontract. Deze overeenkomst wordt stilzwijgend verlengd voor een nieuwe periode van één jaar, tenzij de overeenkomst minstens één maand voor de vervaldag wordt opgezegd. Jatari staat als agent in voor het beheer van de domeinnaam voor zover de klant hiertoe de verschuldigde jaarlijkse vergoeding betaalt
7.3 De registratie en het gebruik van uw domeinnaam alsook de hosting zijn eveneens onderworpen aan de voorwaarden en modaliteiten van deze externe leverancier. Wij dragen geen enkele aansprakelijkheid in dit verband.

Artikel 8. Gebruik van de diensten

8.1 Alle diensten waarvan u gebruik van maakt bij Jatari worden zorgvuldig uitgekozen en op maat opgesteld. Enig misbruik van volgende punten inzake het gebruik van de diensten kan worden bestraft met oftewel tijdelijk oftewel permante deactivering en verbanning van Jatari en diens servers en onmiddelijke staking van de activiteiten. Wij hebben het recht om deze straffen zonder schadevergoeding uit te voeren.
8.2 Gepersonaliseerde e-mailadressen van uw domein (e-mailadressen die u afneemt bij Jatari) mogen niet gebruikt worden om massa-mails te versturen (voorbeeld: nieuwsbrieven). Gepersonaliseerde e-mailadressen dienen met een fair use policy van ongeveer 100 mails per dag gebruikt te worden.  
8.3 Het plaatsen, promoten of verspreiden van seksueel  of racistisch getinte inhoud via uw website of merk is niet toegestaan en wordt meteen bestraft met directe stopzetting van de afgenomen diensten.
8.4 Jatari is en blijft eigenaar van de code van het CMS (content management system) en de website. De klant wordt enkel eigenaar van de frontend (lees: zichtbare website voor bezoekers) en de inhoud van de website. De klant heeft recht op het gebruik van het CMS dankzij het onderhoudscontract. Indien het onderhoudscontract niet op tijd wordt verlengd of betaald, hebben wij het recht om alle lopende diensten onmiddelijk stop te zetten.
8.5 Wanneer wij onbekwaam zijn om onze diensten verder te zetten, wordt een procedure in gang gezet waarbij de klant het hele beheer over zijn website krijgt. Inclusief de broncode van het CMS. De klant heeft enkel het recht om die code te gebruiken en aan te passen naar zijn wensen en mag het CMS niet doorverkopen.

Artikel 9. Geheimhoudingsplicht

9.1 Partijen verbinden zich ertoe de commerciële en technische informatie en de bedrijfsgeheimen die zij vernemen van de andere partij, zelfs na beëindiging van de overeenkomst, geheim te houden en enkel te gebruiken voor de uitvoering van de overeenkomst.

Artikel 10. Portfolio

10.1 De klant gaat akkoord dat zijn project, uitgevoerd door Jatari, in het portfolio wordt opgenomen en dat er een verwijslink in de footer van de website van de klant wordt geplaatst.

Artikel 11. Onderhoud

11.1 Bij de aanschaf van een website hoort automatisch een onderhoudscontract. Dit onderhoudscontract is een contract van onbepaalde duur en wordt jaarlijks stilzwijgend verlengd om zo geen downtijd te genereren voor uw website. Prijzen zijn jaarlijks indexeerbaar volgens de geldende consumptieprijzen en zijn afhankelijk van onze externe leveranciers. Wij hebben het recht om de prijs van het onderhoudscontract te verhogen als de leverancier zijn prijzen verhoogd.
11.2 Dit onderhoudscontract omvat standaard de hosting, huur van de domeinnaam en technisch support bij het instellen van uw website, tenzij anders overeengekomen en uitdrukkelijk vermeld in het contract.
11.3 Dit contract is jaarlijks opzegbaar ten laatste 1 maand voor de verlenging van het contract d.m.v. een aangetekende zending door beide partijen.